Teorie oceny (appraisal theories)

Kłopoty z teoriami ewolucyjnymi

  • Bardzo niewiele bodźców zawsze powoduje emocje u wszystkich ludzi - bodźce sygnałowe
  • To samo wydarzenie może spowodować szeroki wachlarz emocji u różnych ludzi
  • Teorie oceny mają wyjaśnić nie uniwersalność a różnorodność ludzkiego doświadczenia emocjonalnego

Teorie oceny

  • Emocje zależą od tego, jak jednostka oceni sytuację
  • Appraisal is the mental process that allows you to detect objects and events in your environment and evaluate their significance for your immediate well-being (Niedenthal & Ric)
  • Jeśli wiesz jak człowiek oceni daną sytuację, możesz poznać jego emocje

Dowody empiryczne

  • Scherer & Ceschi (1997) robili wywiady z ludźmi, którzy zgubili bagaż na lotnisku
  • Im bardziej ktoś odbierał tą sytuację jako przeszkadzającą w osiągnięciu celów, tym bardziej odczuwał gniew/zaniepokojenie

Siemer, Mauss & Gross, 2007

Siemer, Mauss & Gross, 2007

Badani byli poddawani procedurze indukcji negatywnych emocji (Stemmler, 1997):

  • Pomiar elektrofizjologiczny (gsr, bp, emg)
  • Mieli odliczać w dół od 18652 co 7 przez 1 minutę
  • Trzy próby

Siemer, Mauss & Gross, 2007

  • Eksperymentator wściekły, że badany się rusza, robi artefakty, za cicho liczy
  • Wszystko nagrane audio, komentarze coraz bardziej krytyczne i wrogie
  • Po trzech próbach badany słyszał, że to co zrobił jest bezużyteczne i będzie musiał powrócić do zadania później

Kategorie oceny

  • Kontrolowalność
  • Istotność dla Ja
  • Niespodziewaność
  • Odpowiedzialność innych
  • Własna odpowiedzialność

Siemer, Mauss & Gross, 2007

  • controlability (“I felt in control of what happened during the previous task.”)
  • self-importance (“The previous task was important to me.”)
  • unexpectedness (“What happened during the previous task was unexpected.”)
  • other-responsibility (“What happened during the task was the responsibility of the experimenter.”)
  • self-responsibility (“I could have changed the way the previous task went.”)

Siemer, Mauss & Gross, 2007

Wzorce oceny a emocje

Czy ocena jest wrodzona?

  • Oceny pierwotne: wrodzone, zdeterminowane biologicznie, szybkie, stare ewolucyjnie
  • Oceny wtórne: korzystające z procesów "wyższego rzędu", wyuczone
  • Np. widzimy węża:
    • ocena pierwotna - zagrożenie
    • ocena wtórna - spoko, to zaskroniec

Kategorie oceny pierwotnej

  • Nowość (novelty)
  • Walencja

Teorie komponentów oceny

  • A może całościowe oceny nie powodują całych emocji?
  • Może różne komponenty emocji są powodowane przez różne komponenty oceny?
  • Np. strach ma kilka komponentów - ekspresja mimiczna, pobudzenie ANS, tendencja do ucieczki
  • Każdy z tych komponentów może mieć źródło w ocenie czego innego

Teorie komponentów oceny

  • Tak można tłumaczyć "niuanse i złożoność doświadczeń emocjonalnych" (Scherer, 2009)
  • Potwierdzenie empiryczne (?): ekspresje mimiczne nie korelują ściśle z subiektywnie raportowanymi emocjami (Reisenzein, Studtmann, and Horstmann, 2013)

Problemy z teoriami oceny

  • Czy ocena powoduje emocje?
  • Czy może ocena tylko opisuje jakieś pobudzenie? (Teoria J-L)
  • Niejasne związki między emocjami, ich ekspresją a ocenami (co robisz, gdy na pogrzebie przypomni ci się dobry dowcip?)
  • Skąd biorą się różnice kulturowe w emocjach?