Previous slide
Next slide
Toggle fullscreen
Open presenter view
Ekspresja emocji
Twarze są ważne
Pierwsza rzecz, którą widzi dziecko po urodzeniu
Wszędzie widzimy twarze (chmury, grzanki, plamy Rorschacha)
Rola w komunikacji - rozbieżność języka mówionego i pisanego
Emotikony:
Uwielbiam go XD
Uwielbiam go :/
Mechanika ekspresji mimicznej
Ekspresja za pomocą skurczów 43 mięśni twarzy
Mięśnie twarzy przyczepione do skóry, nie do kości
Być może ludzkie twarze mają mniej włosów niż inne gatunki, żeby ułatwić ekspresję mimiczną
Oprócz ekspresji mimicznej, mięśnie twarzy odpowiadają za ruchy organów twarzy (usta, nos, oczy, uszy)
Mechanoreceptory na twarzy
Mięśnie twarzy nie mają proprioreceptorów
Tylko mechanoreceptory w skórze (wykrywające ruch) sygnalizują zmiany mimiczne
Często ludzie "zastygają" w jakimś grymasie, nie zdając sobie z tego sprawy
Unerwienie twarzy
Mięśnie twarzy otrzymują sygnały z mózgu poprzez neurony ruchowe wychodzące z pnia mózgu
Siódmy nerw czaszkowy (nerw twarzowy,
facial nerve
) - czoło, brwi, usta
Trzeci nerw czaszkowy (nerw okoruchowy,
occulomotor nerve
) - powieki, ruchy gałki ocznej, źrenicy
Piąty nerw czaszkowy (nerw trójdzielny,
trigeminal nerve
) - żucie, ruchy szczęki, sygnały aferentne z mechanoreceptorów
Unerwienie twarzy
System unerwienia dla twarzy jest znacznie bardziej skomplikowany niż dla innych części ciała
Niektóre elementy tego systemu działają automatycznie, inne można w dużym stopniu kontrolować
Ruchowe jądro twarzowe (?
facial motor nucleus
) w pniu mózgu dostaje info z kory ruchowej, ale też z okolic "emocjonalnych" (np. ciała migdałowatego)
Mięśnie twarzy
https://www.youtube.com/watch?v=zGqfKY1rjkM
https://www.youtube.com/watch?v=wQYD9ioKLqQ
Skąd wzięły się ekspresje mimiczne
Czy są produktem ewolucji?
Czy są uniwersalne kulturowo?
Jak mają się ludzkie ekspresje do ekspresji innych zwierząt?
Ewolucja i funkcje ekspresji mimicznych
Darwin i przydatne nawyki
Przydatność strachu, zdziwienia i obrzydzenia
Przydatne nawyki
Komunikowanie emocji u innych ssaków
Postura
Uszy
Wokalizacje
Być może u naczelnych mimika to "przerysowana" wersja ruchów potrzebnych do wokalizacji?
Wokalizacje
U zwierząt wyższe dźwięki są przyjacielskie lub sygnalizują uległość
Niższe sygnalizują wrogość (niski dźwięk = duże zwierze)
Ruch twarzy przy wydawaniu wysokich dźwięków jest inny i zbliżony do ekspresji pozytywnych emocji (u ludzi i szympansów)
Ekspresje mimiczne naczelnych
U szympansów zadowolenie objawia się uśmiechem połączonym z rytmicznymi wokalizacjami (coś jak śmiech)
Aprobata społeczna aprobata społeczna wiąże się z innym uśmiechem
U ludzi podobnie
Uśmiech zadowolenia dużo trudniej "udawać" niż uśmiech aprobaty
Mimika u szympansów
https://www.youtube.com/watch?v=yEF0z5IS5DA
Ekspresje mimiczne a prawdziwe emocje
Ekspresje mimiczne odzwierciedlają faktyczny stan emocjonalny danej osoby (
read-out view
)
Ekspresje komunikują motywy osoby (to, co zamierza zrobić). Mimika ma przede wszystkim funkcję komunikacyjną (
behavioral ecology view
)
Ekspresje mimiczne a prawdziwe emocje
Badania raczej wskazują na behavioral ecology
Grając w kręgle, uśmiechamy się bardziej do ludzi niż do kręgli
Jesteśmy "bardziej smutni", gdy otaczają nas inni ludzie
Szóstka Ekmana, raz jeszcze
Szóstka Ekmana - jak ją badać?
Szóstka Ekmana - która twarz pasuje do historyjki?
Szóstka Ekmana
Szóstka Ekmana
Liczne kłopoty
Badania EMG pokazują, że ludzie w rzeczywistych sytuacjach nie tworzą takich ekspresji (!)
Jeśli ekspresje są uniwersalne, dzieci powinny je mieć od maleńkości (nie mają!)
Co z kontekstem? Co z ciałem?
Ciało a ekspresja emocji
Emocje "widać" nie tylko na twarzy
Zwierzęta sygnalizują emocje posturą
Point light display
Wysoka zdolność rozpoznawania emocji przy braku informacji mimicznych
https://www.youtube.com/watch?v=rEVB6kW9p6k
Wzorce reakcji fizjologicznych emocji
Ekman, Levenson, Friesen, 1983 (Science)
Ekman, Levenson, Friesen, 1983 (Science)
Arbitralne decyzje odnośnie odrzucania danych
Poprawka na wielokrotne porównania nie zaraportowana
N = 16, w tym 12 aktorów (!) i 4 naukowców zajmujących się
facial expression research
(!!!)
Poważne kłopoty z replikacją
Brak replikacji międzykulturowej
Facial feedback hypothesis
Nerw trójdzielny - żucie, ruchy szczęki,
sygnały aferentne z mechanoreceptorów
Facial feedback hypothesis (FFH) - ekspresje mimiczne wpływają na odczuwane stany emocjonalne
Mocna wersja - ekspresje
powodują
emocje
Słaba wersja - ekspresje
modulują
emocje
Put on a happy face
FFH - dane empiryczne
W eksperymentalnej indukcji emocji, badani mają za zadanie:
Przesadnie reagować mimicznie (skutkuje zwiększeniem intensywności emocji)
Tłumić reakcje mimiczne (skutkuje zmniejszeniem intensywności emocji)
Działa dla emocjonalnych filmów, szoków elektrycznych, zapachów czy wyobrażonych sytuacji
Możliwy efekt oczekiwania ze strony badanego
FFH - Strack, Martin i Stepper, 1988
Badani oglądali śmieszne kreskówki trzymając długopis:
zębami (wspomaga uśmiech)
ustami (utrudnia uśmiech)
w dłoni (kontrola)
Wyniki spójne z FFH
Ale uwaga! Możliwy problem z replikowalnością!
FFH - użyteczność kliniczna
Pacjenci z MDD dostający zastrzyki z botoxu czuli się lepiej (Finzi i Rosenthal, 2014)
U pacjentów z paraliżem twarzy, większy stopień paraliżu "mięśnia uśmiechu" (
zygomatic muscle
) wiązał się z wyższą intensywnością objawów depresji (VanSwearingen, Cohn, & Bajaj-Luthra, 1999).
Efekty istotne, ale bardzo słabe
Badania nad osobami niewidomymi
Niewidomi od urodzenia nie mogą naśladować ekspresji emocjonalnej innych
Np. olimpijczycy i niewidomi paraolimpijczycy mają bardzo podobne ekspresje radości (złoto) i smutku (srebro po przegranym pojedynku)
Badania nad osobami niewidomymi
Emocje w głosie
Zwierzęta sygnalizują emocje wokalizacją
Język pisany "uboższy" od mówionego -
prozodia mowy
Można badać charakterystykę akustyczną głosu
Emocje w głosie
Dobre powody by sądzić, że w głosie słychać pobudzenie
Specyficzne emocje trudne do wykrycia
Np. gniew i radość wiążą się z podobnymi zmianami wysokości i głośności głosu (dlatego, że są jednocześnie wysokim pobudzeniem?)
Emocje w głosie
Być może o emocjach świadczy cały zestaw cech akustycznych (
attack, jitter
, nosowość, gardłowość)
Są to cechy trudno rozpoznawalne automatycznie, ale możliwe do rozpoznania przez wytrenowanych słuchaczy
Być może jednym ze źródeł powstania muzyki są emocjonalne wokalizacje
Emocje w głosie
Można też odtwarzać głosy "zwykłym ludziom" i oceniać konsensus w rozpoznawaniu emocji
Konsensus ten jest wysoki dla gniewu, strachu, radości, smutku, niezależnie od języka i kultury (Sauter et al., 2010)
Afekt a cechy akustyczne wokalizacji (Snowdon & Tele, 2013)
Zmienność międzykulturowa
Czy ludzie wszędzie na świecie mają takie same ekspresje emocji?
Czy wszyscy ludzie rozumieją ekspresje innych?