Powtórka z zeszłego roku

Nauka

...?

Psychologia jako nauka empiryczna

Empiria - doświadczenie, poznanie za pośrednictwem zmysłów (SJP)

Psychologia jako nauka empiryczna

  • Psycholog polega na badaniach empirycznych w wyciąganiu wniosków nt. zachowania ludzi
  • Badania empiryczne oparte są na danych zbieranych i analizowanych w systematyczny sposób
  • Zasady regulujące w jaki sposób naukowcy zbierają i analizują dane zbiorczo nazywane są metodą naukową

Teorie naukowe

  • Teoria naukowa – zestaw reguł, które wyjaśniają i pozwalają przewidywać wiele (lecz nie wszystkie) zjawiska w jakiejś dziedzinie
  • Dobra teoria naukowa powinna:
    1. Być ogólna
    2. Być oszczędna
    3. Stymulować dalsze badania
    4. Być falsyfikowalna

Falsyfikacjonizm

Falsyfikacjonizm

  • Karl Popper, Austria/UK, I poł. XXw.
  • Teoria jest naukowa wtedy, gdy istnieje hipotetyczna możliwość dowiedzenia jej nieprawdziwości
  • Np. teoria „wszystkie łabędzie są białe” jest...
  • ...falsyfikowalna.

Praca naukowa jako weryfikowanie hipotez

  • Empirycznej weryfikacji teorii dokonuje się poprzez weryfikowanie hipotez wysnutych na jej podstawie
  • Hipoteza – proponowane wyjaśnienie jakiegoś zjawiska, sformułowane na podstawie teorii naukowej i testowalne przy pomocy badań empirycznych
  • Hipoteza najczęściej postuluje jakiś związek pomiędzy zmiennymi
  • Jeśli hipotezy wysnute z teorii potwierdzane są w badaniach, to teoria jest dobrą teorią naukową…
  • …ale…

Nauka z perspektywy kurczaków czyli problem indukcji

  • Kurczak co rano obserwuje jak hodowca przychodzi i wydaje jedzenie
  • Na mocy indukcji kurczak stwierdza, iż prawdziwe jest zdanie „hodowca każdego dnia przychodzi wydać jedzenie”
  • Problem – pewnego dnia hodowca przychodzi i ukręca łeb kurczakowi
  • Czy można orzec o prawdziwości teorii na podstawie danych empirycznych, które ją potwierdzają?

Proces badawczy - powtórzenie

Etyka w badaniach

  • Przestrzeganie kodeksów etycznych
  • Unikanie plagiatów i auto-plagiatów
  • Problemy świadomej zgody
  • Etyczne raportowanie wyników badań
  • Przechowywanie i dzielenie się danymi „surowymi”
  • Problem dublowania publikacji i dzielenia ich na części

Kodeksy etyczne

  • Kodeks PTP
  • Kodeks APA
  • Kodeks NCN

Pomiar

Zmienne

  • Zmienna - jakakolwiek własność lub cecha, która przyjmuje różne wartości u różnych ludzi, w różnych sytuacjach etc.
  • Przykłady:
    • Wiek
    • Płeć
    • Nastrój
    • Agresywność
    • Inteligencja
    • Neurotyzm

Operacjonalizacja zmiennej

  • Nie wszystkie pojęcia (zmienne konceptualne) można wprost badać empirycznie
  • Przykłady - inteligencja, osobowość, poczucie kontroli
  • Operacjonalizacja to definiowanie zmiennej przez pryzmat obiektywnych, empirycznych wskaźników (np. wynik testu na inteligencję)
  • Definicja operacyjna: np. inteligencja = wynik testu Wechslera

Wyzwania w operacjonalizacji

  • Ta sama zmienna może mieć różne operacjonalizacje
  • Np. inteligencja: test Ravena vs. test Wechslera
  • Czy to ta sama inteligencja?
  • Np. pomiar zdrowia w medycynie, psychologii zdrowia
  • Np. lęk w psychologii, psychiatrii i modelach zwierzęcych
  • Problem sięga dalej niż psychologia (np. w fizyce wiele fenomenów obserwujemy nie wprost lecz w oparciu np. o odbite światło)

Typy zmiennych

  • Zmienne jakościowe
  • Zmienne ilościowe

Typy skal pomiarowych

  • Skale kategorialne (categorial)
  • Skale ciągłe (continous)

Skale kategorialne: typy

  • Nominalna
  • Dychotomiczna
  • Porządkowa

Skala nominalna

  • Skala nominalna (nominal) – dwie lub więcej kategorii, jednak kategorie są nieuporządkowane
  • Przykłady:
    • Płeć
    • Wykształcenie (?)
    • Kolor skóry (?)
    • Grupa społeczna (?)
    • Typ osobowości (???)

Skala dychotomiczna

  • Skala dychotomiczna (dichotomous) – specjalny rodzaj nominalnej, przybiera tylko dwie, przeciwstawne kategorie
  • Przykłady:
    • Płeć (?)
    • Przynależność do grupy społecznej (np. muzycy vs. niemuzycy)
    • Czynnik genetyczny vs. środowiskowy (?)
    • Wiek (w kategoriach dorosły vs. dziecko)
  • Dychotomiczność może zależeć od badanej populacji (np. jeśli populacją w badaniu są np. Polacy i Rosjanie (i nikt inny), to narodowość jest dychotomiczna)

Skala porządkowa

  • Skala porządkowa (ordinal)– kategorie można uporządkować, jednak nie można wykonywać na nich obliczeń
  • Przykłady:
    • Wykształcenie (ale uwaga!)
    • Miejsce w zawodach sportowych
    • Przedział wieku (np. 20-29, 30-39, itp)
    • Pojedyncza skala Likerta

Skale ciągłe: typy

  • Skala przedziałowa
  • Skala ilorazowa/stosunkowa

Skala przedziałowa

  • Skala przedziałowa (interval) – zmienna przybiera wymierne wartości, które można porównywać.
  • Nie ma sensownego punktu zerowego. Nie możemy powiedzieć, że czegoś jest "dwa razy więcej"
  • Przykłady:
    • Zdolności szkolne (mierzone wynikiem na maturze)
    • Wynik kwestionariusza psychologicznego z pytaniami na skali Likerta (z wielu pozycji)
    • Temperatura (w Celsiuszach)

Skala ilorazowa

  • Skala ilorazowa, stosunkowa (ratio) – zmienna przedziałowa z punktem zerowym (można powiedzieć, że czegoś jest np. „dwa razy więcej”)
  • Przykłady:
    • Wzrost, waga, większość wartości fizycznych (temperatura w Kelwinach)
    • Ilość instancji zachowania (np. w analizie behawioralnej)
    • Wyniki metod neuroobrazowania (choć ostrożnie!)

Rzetelność i trafność pomiaru

Trafność

Czy metoda mierzy to, co ma mierzyć?

Trafność

  • Jak ma się wynik pomiaru to prawdziwego poziomu zmiennej?
  • Jak ma się wynik pomiaru do teorii psychologicznej?

Trafność - przykłady

  • Wzrost
  • Prędkość
  • Kolor skóry
  • Inteligencja
  • Osobowość

Jak zbadać trafność? Przykładowe sposoby

  • Trafność diagnostyczna i prognostyczna
  • Trafność zbieżna i różnicowa
  • Trafność fasadowa

Trafność diagnostyczna

  • Czy możemy na podstawie wyniku pomiaru postawić "diagnozę" (przewidywać jak jest)?
  • Np. wynik matury z polskiego różnicuje klasy humanistyczne i mat-fiz (różnicuje?)
  • Czy możemy na podstawie wyniku pomiaru przewidywać przyszłość (dokonać prognozy)?
  • Np. wynik z matury z matematyki prognozuje wyniki na studiach (prognozuje?)
  • Inne przykłady: cechy osobowości a zaburzenia psychiczne, inteligencja a zarobki itd.

Trafność zbieżna i różnicowa

  • Czy wynik testu jest wysoko skorelowany z wynikiem innego, trafnego testu mierzącego to samo? (trafność zbieżna)
  • Czy wynik testu nie koreluje z wynikiem innego, trafnego testu mierzącego inną, teoretycznie nieskorelowaną zmienną? (trafność różnicowa)

Trafność fasadowa

  • Czy badacze/sędziowie kompetentni zgadzają się, że dany test mierzy to co powinien mierzyć?
  • Czy osoby badane są przekonane, że test mierzy to co powinien mierzyć?

Problemy z trafnością w psychologii i innych naukach

  • Czy w ogóle jesteśmy w stanie określić trafność pomiaru dla konstruktów psychologicznych?
  • Wiele teorii, wiele metod... wiele psychologii?
  • Kwestionariusze, testologia i słabości teorii psychologicznych (wszystko koreluje ze wszystkim!)
  • W neuronauce - czy fMRI rzeczywiście mierzy aktywność mózgu?

Rzetelność

Czy test dobrze (rzetelnie) mierzy to co ma mierzyć?

Rzetelność - proste przykłady

  • Zważ się dwa razy na tej samej wadze. Czy ważysz tyle samo?
  • Jaka jest temperatura za oknem? Jak zmienia się, w zależności od tego czy na termometr świeci słońce?
  • Jaka jest temperatura twojego ciała? Jak zmienia się, w zależności od tego jak ją zmierzysz?

Ogólny model rzetelności

  • Wynik pomiaru zależy od prawdziwej wartości zmiennej
  • Wynik pomiaru zależy też od błędu, wynikającego z niedoskonałości metody pomiaru bądź innych czynników
  • Równanie klasycznej teorii testów:

łą

Błąd pomiaru

  • Błąd może być losowy
  • Błąd może być systematyczny
  • Średnia błędu losowego dąży do 0
  • W praktyce często z błędem da się żyć, jeżeli jesteśmy w stanie go oszacować

Metody badania rzetelności

  • Test-retest: czy dwa pomiary tym samym testem w różnym czasie dadzą ten sam wynik?
  • Zgodność wewnętrzna: czy poszczególne pozycje w kwestionariuszu mierzą ten sam konstrukt?

Uwagi końcowe

  • Trafność i rzetelność to nie tylko problemy testów psychologicznych
  • Test wysoce rzetelny może być kompletnie nietrafny.
  • Test trafny może być kompletnie nierzetelny.