Previous slide
Next slide
Toggle fullscreen
Open presenter view
Powtarzany pomiar
Plan z powtarzanymi pomiarami
Każdy badany otrzymuje wszystkie manipulacje eksperymentalne
Badany sam dla siebie jest kontrolą
Na ogół jest wygodniejszy, wymaga mniej osób badanych i jest bardziej wrażliwy niż plan grup niezależnych
...ALE jest jeden problem
Efekt wprawy
Sam fakt pomiaru danej zmiennej wpływa na osoby badane
Przy powtarzanym pomiarze mamy zachwiany warunek utrzymywania stałych warunków eksperymentalnych
Efektu wprawy nie da się wykluczyć, można go tylko zrównoważyć
Inne oblicza efektu wprawy
Efekt zmęczenia
Efekt kontekstu
Efekt wprawy
Pełny plan z powtarzanymi pomiarami: każdy badany bierze udział w każdym warunku kilka razy w różnej kolejności
Niepełny plan z powtarzanymi pomiarami: różni badani mają różną kolejność warunków eksperymentalnych
Równoważenie efektu wprawy - plan pełny
Randomizacja w blokach:
Identycznie jak dla planu grup randomizowanych
Bardzo skuteczna procedura
Wymaga powtórzenia każdej „kolejności” kilka razy – wiele prób eksperymentalnych
Randomizacja w blokach - przykład
Powiedzmy, że mamy trzy poziomy jakiegoś czynnika - A, B, C
Tworzymy losową listę permutacji:
ACB
BCA
CAB
ACB
BAC
Badany otrzymuje kolejno manipulacje: ACBBCACABACBBAC
Dla kolejnego badanego losujemy nową listę permutacji itd.
Równoważenie efektu wprawy - plan pełny
Procedura ABBA:
Dla dwóch warunków – najpierw prezentujemy AB, potem BA
Dla trzech – najpierw ABC, potem CBA
Skuteczna, o ile efekt wprawy jest liniowy
Pojawia się efekt antycypacji
Równoważenie efektu wprawy - plan niepełny
Różne kolejności warunków eksperymentalnych u różnych osób
Każdy warunek eksperymentalny powinien pojawić się jednakową ilość razy w każdej możliwej kolejności
Wszystkie możliwe kolejności:
Wszystkie permutacje zbioru N-elementowego – N!
Każda permutacja dla równej liczby osób badanych
Wszystkie możliwe kolejności - przykład
Osoba 1 dostaje ABC
Osoba 2 dostaje BAC
Osoba 3 dostaje ACB
Osoba 4 dostaje BCA
Osoba 5 dostaje CAB
Osoba 6 dostaje CBA
Osoba 7 znowu dostaje ABC...
Równoważenie efektu wprawy - plan niepełny
Wybrane kolejności:
Kwadrat łaciński
Rotacje losowej kolejności
Kwadraty łacińskie
Kwadraty łacińskie
Metoda rotacji
Wybieramy losowo kolejność i rotujemy ją o jedną pozycję w przód tyle razy, ile mamy elementów, np.:
ACBED
CBEDA
BEDAC
EDACB
DACBE
Powtarzać czy nie powtarzać?
Plan z powtarzanym pomiarem ma szereg zalet:
Szybszy
Tańszy
Potrzeba mniej uczestników
Pozwala lepiej kontrolować różnice indywidualne
Ma też jedną wadę: efekt wprawy
Czy więc robić eksperymenty z powtarzanym pomiarem czy w grupach niezależnych?
Problem optymalizacji
Kilka uwag o doborze próby
W badaniach eksperymentalnych mniej ważny niż w korelacyjnych
Uwaga na "osobowość ochotnika"! (Rosenthal & Rosnow, 1976). Ochotnicy są przeciętnie:
Bardziej zainteresowani tematem
Bardziej uspołecznieni
Lepiej wykształceni
Mają większą potrzebę akceptacji
Mają wyższe IQ
Czy to kłopot? To zależy.