Previous slide
Next slide
Toggle fullscreen
Open presenter view
Plany złożone
Plany złożone
Plan złożony jest wtedy, kiedy badamy wpływ więcej niż jednej zmiennej niezależnej (czynnika)
Czynników może być wiele, najczęściej 2, 3 albo 4
Każdy czynnik może być manipulowany na wielu poziomach
Plany złożone opisuje się notacją typu A x B x C, gdzie A, B, C to ilość poziomów każdego czynnika:
Dwa czynniki na dwóch poziomach to plan 2x2
Trzy czynniki na dwóch poziomach każdy to plan 2x2x2
Dwa czynniki na trzech poziomach każdy to plan 3x3
Cztery czynniki, każdy na różnej ilości poziomów to np. plan 2x3x2x4
Plany złożone
Ostateczna ilość różnych kombinacji manipulacji eksperymentalnych to iloczyn poziomów każdego z czynników
Plany złożone można realizować w planie grup niezależnych albo z powtarzanym pomiarem
Można też zrobić kombinację (np. jeden czynnik z powtarzanym pomiarem a drugi w grupach niezależnych)
Po co robimy plany złożone?
Czy nie lepiej zrobić dwa / trzy / więcej eksperymentów?
Co daje nam manipulowanie dwoma lub więcej czynnikami
jednocześnie
(oprócz tego, że tak jest trudniej)?
Pamiętacie, że zjawiska w świecie są złożone i często
nie mają jednej przyczyny
? No właśnie.
Sensem robienia planów złożonych jest badanie
efektów interakcji
Efekty proste, główne i interakcja
Plany złożone pozwalają na określenie
efektów prostych
dla wszystkich możliwych porównań (kombinacji poziomów czynników)
Plany złożone pozwalają na określenie
efektu głównego
każdego czynnika
Pozwalają też na określenie efektu kilku czynników lub wszystkich czynników łącznie –
efekt interakcji
Efekty proste, główne i interakcja
Efekt prosty to różnica w zmiennej zależnej pomiędzy poziomami jednego z czynników
Efekt główny to wpływ jednego z czynników niezależnie od drugiego
Interakcja jest wtedy, kiedy oba czynniki razem wpływają na zmienną zależną
Efekty proste, główne i interakcja
W planie 2x2 mamy (możliwe):
cztery efekty proste
dwa efekty główne
jeden efekt interakcji
Przykłady
Eksperyment w planie 2x2
Badamy wpływ poziomu pobudzenia emocjonalnego i trudności zadania na pamięć.
Zmienna zależna: pamięć (wynik testu pamięci)
Czynniki: poziom pobudzenia x trudność zadania